Între 14 şi 20 noiembrie, Teatrul „Al. Davila” a organizat a XX-a ediţie a Festivalului de Teatru de Studio, festival care în acest an a avut de fapt două secţiuni, ambele cu caracter internaţional, Festivalul Internaţional al Teatrului Balcanic (ajuns la ediţia a VII-a) şi ediţia I a secţiunii „Monodramă” – IMAGO MUNDI.
Pentru prima dată de când există festivalul piteştean direcţionat către producţii de teatru pentru scenă mică, acest festival a avut un director în persoana regizorului Matei Varodi, altul decât directorul teatrului, Araxy Negoşanu. Această mutare managerială a dat roade, oferind premisele unei mai mari implicări în alegerea şi gestionarea evenimentelor din cadrul festivalului. Pentru prima dată în istoria de douăzeci de ediţii a festivalului (dar 36 de ani, primele trei ediţii desfăşurându-se între 1980-1982; festivalul a fost reluat după aproape 20 de ani, în 2001) nu a existat nici măcar un spectacol „de umplutură”, toate cele 15 propuneri făcute spectatorilor fiind apreciate şi aplaudate. Meritul acestei selecţii foarte omogene şi ridicate ca valoare îi revine selecţionerului, criticul şi jurnalistul Ion Parhon, unul dintre cei mai buni cunoscători ai fenomenului teatral românesc actual. Selecţia semnată de Ion Parhon a adus pe cele două scene de la „Davila” piese foarte noi, inedite, unele chiar premiere din ultimii doi ani, sau viziuni noi asupra unor piese clasice sau deja cunoscute din alte viziuni regizorale.
Deşi marele premiant al ediţiei 2016 a festivalului piteştean a fost publicul constant (fidelizat şi câştigat de calitatea spectacolelor), pentru talentul şi strădania lor au fost răsplătiţi cu premii şi o parte dintre artiştii care s-au perindat pe scenele Teatrului „Davila”. Pentru o scurtă istorie a performanţelor estetice ale ediţiei din 2016 merită să fie menţionaţi cei pe care juriul i-a desemnat ca fiind cei mai buni:
– MARELE PREMIU AL FESTIVALULUI pentru cel mai bun spectacol a fost obţinut la această ediţie de spectacolul „TATĂL”, de August Strindberg, prezentat de Teatrul de Dramă şi de Păpuşi Vraţa-Bulgaria. O piesă nu foarte jucată pe la noi, un text care înfăţişează lupta pentru putere şi control în interiorul unei familii care nu mai are în comun decât spaţiul locativ… Aceeaşi producţie a obţinut şi PREMIUL PENTRU SCENOGRAFIE (foarte simplă, ingenioasă şi originală), premiu decernat scenografei MARIA DIMANOVA.
– PREMIUL „GOANGE MARINESCU” pentru cea mai bună regie i-a fost decernat regizorului ADRIAN ROMAN, pentru spectacolul „RESPIRĂ”, de Duncan McMillan, prezentat de teatrul al cărui manager este regizorul – „Anton Pann” Râmnicu-Vâlcea. Aceeaşi producţie a obţinut şi alte două premii: PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI şi PREMIUL PENTRU INTERPRETARE FEMININĂ acordat actriţei MARIA SIMONA ARSU.
Cumulul de premii obţinut de teatrul vâlcean (actorul Olimpiu Blaj, partenerul din spectacol al Mariei Arsu, era creditat cu şanse mari la premiul pentru interpretare masculină) vorbeşte fără echivoc despre calitatea spectacolului vâlcean care aduce pe scenă istoria unui cuplu (cu inevitabilele sale meandre), spectacol foarte apreciat atât de critici, cât şi de publicul larg.
– PREMIUL PENTRU INTERPRETARE pentru ROL MASCULIN a fost atribuit ex-aequo actorilor ŞERBAN PAVLU şi RICHARD BOVNOCZKI, pentru spectacolul „SUNSET LIMITED”, de Cormac McCarthy, regia Andreea Grosu şi Andrei Grosu, producţie a teatrului (cu nume neobişnuit) „UNTEATRU” Bucureşti, o „dezbatere” filozofică despre viaţă, sinucidere şi credinţa într-un Dumnezeu care-şi face simţită prezenţa (uneori) în forme surprinzătoare.
– PREMIUL PENTRU DIALOG INTERCULTURAL a fost obţinut de spectacolul „INCENDII”, de Wajdi Mouawad, regia Irina Alexandra Banea, prezentat de Teatrul „BULANDRA” BUCUREŞTI.
– PREMIUL PENTRU PROMOVAREA DRAMATURGIEI DIN BALCANI a fost atribuit regizorului DRAGAN JAKOVLJEVIC pentru spectacolul „Plânge iarăşi, dar de data asta de fericire”, de Novica Savic, o comedie actuală şi tristă a spaţiului ex-iugoslav (nu doar sârb), prezentat de Teatrul „Knajevsko Srpsky” din Kragujevac, un eseu dramatizat despre multiculturalism, despre surprizele (uneori dramatice) oferite de descoperirea adevăratei ascendenţe.
– PREMIUL DE POPULARITATE a fost acordat actriţei LUMINIŢA BORTA, protagonistă a spectacolului „MEDEEA” de Nina Mazur, o recitire într-o cheie nouă (chiar surprinzător-polemică) a dramei antice, producţie a teatrului gazdă „Alexandru Davila” Piteşti.
În ceea ce priveşte secţiunea „Monodramă – IMAGO MUNDI” trebuie subliniat faptul că au fost câteva spectacole notabile mai ales prin prestaţia actorilor care le-au interpretat. Începând cu producţia teatrului organizator „Al. Davila” – „Blues pentru saxofon alto” de Doru Moțoc, în regia Luminiţei Borta, text foarte dificil din care actorul Cătălin Mirea (care este şi muzician) a scos tot ce se putea, până la producţia Centrului Cultural „Reduta” Braşov – „Lear. Un nebun amar şi unul dulce”, adaptare după Shakespeare de Alina Hristea în care actorul Mihai Bica a parcurs stările-limită ale nebunului rege Lear… Foarte bune evoluţii au avut tânărul actor Alexei Ştirbul de la Teatrul Dramatic pentru Tineret Chişinău în „Flori pentru Algernon” de Daniel Keyes, un spectacol despre mărirea şi decăderea inteligenţei umane (şi relaţia acesteia cu societatea, cu ceilalţi), Ionida Beqo de la Teatrul „Metropol” Tirana în „Harabel”, un fel de istorie a integrării unei emigrante albaneze aflate în căutarea „visului American” (sau măcar a unei vieţi mai bune, într-o societate americană nu foarte deschisă faţă de „nou-veniţi”), şi Eliza Noemi Judeu de la Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău într-o foarte delicată versiune feminină (a Ofeliei) asupra istoriei lui Hamlet „Ich bin Ofelia” de Gertrud Fussenegger. Cunoscut deja publicului piteştean din alte ediţii ale festivalului, Mentor Zymberaj de la Casa Teatrului şi Filmului din Kossovo a avut – din nou – foarte apreciată evoluţie în „Lada actorului”, o relatare dramatizată a războiului de oriunde, dar mai ales de foarte aproape de noi, din fosta Iugoslavie…
Şi n-aş avea dreptul de a uita momentul de remember închinat Mariei Tănase de actriţa Gabriela Neagu de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu (singurul teatru naţional prezent la festivalul piteştean în ediţia 2016) sau „Aniversarea” de Jeroen van den Berg de la teatrul botoşenean „Mihai Eminescu”, un spectacol împotriva comodităţii, rutinei şi ipocriziei ale falselor valori ale familiei (de oriunde) de azi… Sau ora de absurd vişnecian oferit de teatrul gălăţean „Fani Tardini” prin spectacolul „Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec, bien sur…
Dar cum toate aceste notaţii, observaţii şi consideraţii sunt din afara fenomenului teatral piteştean, vă propun să luăm aminte la vorbele regizorului Matei Varodi, chiar directorul festivalului:
<<Davila Studio Interfest a ajuns în 2016 la cea de-a XX-a ediţie, iar deschiderea internaţională prin Festivalul Teatrului Balcanic se află la cea de-a VII-a, noi încercând să aducem o inovaţie prin promovarea unei noi secţiuni, a Monodramei, sperând astfel să le putem oferi prietenilor artei teatrale bucuria unor creaţii remarcabile. Am fost onorat în calitate de director al festivalului de competenţa şi generozitatea domnului Ion Parhon, reputat teatrolog care a acceptat să fie selecţionerul acestui eveniment artistic pus sub semnul „dialogului între generaţii”. Spectacolele selecţionate, fie premiate şi apreciate internaţional, fie în premieră absolută, respectă valoarea şi performanţa „indiferent de vârsta afirmării”. Spectacolele festivalului piteştean s-au desfăşurat sub lupa unui juriu exigent alcătuit din mari personalităţi ale teatrului românesc, precum actorii George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie Bucureşti, şi Marius Bodochi, a criticului Aura Corbeanu, vicepreşedinte executiv UNITER, a regizoarei Cezarina Udrescu de la Radio România, sau prestigioşi reprezentanţi ai mişcării artistice internaţionale, precum Nina Mazur, teatrolog, vicepreşedinte al Forumului Internaţional de Monodramă afiliat I.T.I.-UNESCO, şi Adonis Filipi, regizor, directorul Teatrului Naţional din Tirana, ca o adevărată sărbătoare a TEATRULUI. Se cuvine să apreciem sprijinul financiar şi organizatoric acordat de Consiliul Judeţean Argeş fără de care eforturile noastre nu ar fi avut şanse de izbândă, n-am fi reuşit să facem ca Spectacolul să meargă mai departe.>>
Ediţia 2016 a festivalului piteştean fiind fără îndoială un succes al organizatorilor, ne rămâne doar să aşteptăm cu încredere ediţia 2017… şi să sperăm că va fi şi mai bună, şi mai aplaudată!
Cristian SABĂU