Verificări obligatorii pentru o mașină second hand

0
88

Prețurile accesibile sunt primul criteriu pentru care românii preferă maşinile second-hand. În plus, eliminarea timbrului de mediu care obliga cumpărătorii să plătească o taxă în funcţie de gradul de poluare al maşinii, a dus la un record istoric de maşini folosite aduse în ţară şi înmatriculate. Aproape 400.000 de autovehicule second-hand au fost înamatriculate în anul 2017.

Cu toate acestea, există cazuri când ne putem lăsa foarte ușor păcăliți de aspectul îngrijit al mașinii și apoi să fim nevoiți să suportăm cheltuieli mai mari după o astfel de tranzacţie. Specialiştii recomandă cumpărătorilor să facă câteva verificări minime atunci când cumpără o astfel de maşină.

Numărul de kilometri parcurşi nu este întotdeauna un detaliu relevant. Starea tehnică a maşinii este „cartea de vizită” a acesteia, cea care spune totul despre cât de eficientă este mașina și dacă a fost implicată în incidente grave care au afectat structura sau elemente de siguranţă ale autovehiculului. De aceea, înainte de a se realiza o astfel de tranzacţie este nevoie de verificări ale părţii mecanice, verificări interioare şi exterioare, studierea documentelor maşinii şi efectuarea unui test pe drum. Verificarea mecanică presupune, în cel mai recomandabil caz, prezentarea maşinii la un service auto autorizat. Aici se pot oferi informaţii importante despre vârstă, kilometraj şi starea componentelor maşinii.  Dacă nu se poate ajunge cu maşina la un service, trebuie verificate obligatoriu culoarea uleiului, a apei şi a gazelor eliminate prin eşapament. De asemenea, un zgomot mai ciudat la motorului poate arăta defecte ascunse. Scurgerile de ulei şi apă pot, de asemenea, arăta existenţa unor probleme la autovehicul.

În continuare, se realizează o verificare interioară a maşinii. Acest lucru presupune următoarele:

  • verificarea tututor sistemelor de la bordul autovehicului (semnale luminoase, faruri, aer condiţionat/climatizare, sistem audio, navigaţie (după caz), plus celelalte sisteme care pot fi activate/dezactivate din bord (ESP, pilot automat, sistem monitorizare presiune in pneuri, ASR, etc);
  • se caută semne de uzură care pot da indicii despre vechimea autovehiculului: pe schimbătorul de viteze, volan, mânerul uşii, butoane (dacă au scrisul şters sau sunt excesiv de lucioase, scaune, plafon);
  • se ridică mocheta portbagajului unde este posibil, pentru a cauta eventuale urme de rugină.

De asemenea, la verificarea exterioară a autovehiculului sunt vizate elementele de caroserie, respectiv:

  • cum se aliniază elementele de la caroseria maşinii;
  • dacă portierele, capota, plafonul, uşa portbagajului prezintă denivelări sau diferenţe de culoare;
  • dacă există diferenţe vizibile între îmbinări între partea stângă şi partea dreaptă;
  • dacă jantele prezintă lovituri, rugină, zgârieturi, prezoane lipsă;
  • cum funcţionează luminile exterioare.

Cumpărătorul trebuie să fie atent la orice detaliu, să verifice dacă toate actele mașinii sunt în regulă, dacă seriile de pe acte corespund cu cele ale maşinii. Fişa fiscală a maşinii trebuie, de asemenea, verificată pentru a fi sigur că nu există amenzi neplătite. În plus, cumpărătorul trebuie să fie atent dacă numele proprietarului înscris pe cartea de identitate a vehiculului este acelaşi cu cel al vânzătorului. Dacă vânzătorul se recomandă ca prim şi unic proprietar, dar pe carte este inscripţionat numele altui şofer, acesta este un semn al posibiltăţii existenţei altor tentative de înşelăciune.

Cartea de service a maşinii ar fi un indicator concludent dacă proprietarul a avut grijă de autovehicul și a efectuat toate reviziile. De asemenea, din cartea de service, cumpărătorul poate examina numărul de kilometri parcurşi de la data ultimei revizii până la momentul vânzării. Dacă diferenţa este una foarte mare, acesta poate fi un indiciu al unui kilometraj măsluit. De asemenea, cumpărătorul poate suna la reprezentanţa unde au fost efectuate reviziile pentru a verifica dacă maşina chiar a vizitat acest service, sau cartea de service este falsă.

Nu în ultimul rând, este obligatorie o probă privind comportamentul maşinii pe şosea. Şi în acest caz sunt câteva reguli care ar trebui respectate:

  • se efectuează fără sistemul audio pornit, pentru a nu fi mascate anumite sunete;
  • se parcurg, în limita posibilităţilor, toate vitezele cutiei, inclusiv marşarierul;
  • se efectuează curbe mai strânse şi mai largi;
  • se turează motorul pentru a afla dacă sunt anumite sunete dacă ar putea indica probleme;
  • se merge şi pe asfalt şi pe piatră cubică sau alt fel de pavaj care ar putea indica anumite defecţiuni la articulaţii.

O mașină second-hand este mult mai avantajoasă la preț ca una nouă, dar totul depinde de starea generală a autovehiculului. O defecţiune minoră nu poate însemna, automat, că maşina respectivă nu este bună. Se iau în considerare doar imperfecțiunile ascunse și grave care pot aduce cheltuieli mari ulterior.

 

Lasa un raspuns