Eșec – acesta este termenul care sintetizează probabil cel mai bine rezultatele recent încheiatei Evaluări Naționale 2023. Unul din patru elevi a obținut o notă sub 5, adică nu a atins un prag minim adecvat pentru trecerea la nivelul următor. Rezultatele din mediul rural arată și mai dezastruos: circa 40% dintre elevii de aici au medii sub 5, iar următorii 30% au medii sub 7. Tabloul este mult mai sumbru dacă la calculul final adăugăm și alte câteva mii de elevi care nu s-au înscris deloc la Evaluarea Națională sau care au abandonat #școala pe parcursul ciclului de școlarizare.
Cauzele sunt multiple, complexe, unele cu rădăcini adânci. De la școala la distanță în pandemie până la scăderea motivației pentru învățare sunt ”n” posibile explicații. De această dată, însă, cred că e momentul pentru o analiză mai aplicată, care să pună degetul pe rană. O analiză care să arate punctual, pentru fiecare copil în parte, cauza eșecului și nevoia de intervenție. Suntem ”campioni” la abandon școlar și la analfabetism funcțional și nu mai sunt admise explicații generale și scuze de tipul ”rezultatele se înscriu în trendul general”. Să inversăm trendul, asta e datoria Ministerului Educației și a tuturor actorilor din educație!
Adevărata reformă a educației începe de la criterii de performanță, altfel batem pasul pe loc.
Am luat act de faptul că recent a fost semnat contractul colectiv de muncă pentru învățământul preuniversitar. Angajații din #Educație se vor bucura de mai multe drepturi și mai multe beneficii, care se adaugă majorărilor salariale agreate pentru perioada imediat viitoare. Sunt adeptul salarizării corecte a profesorilor în aceeași măsură în care sunt adeptul criteriilor de performanță. Nu văd evaluarea în educație ca mijloc punitiv ci, dimpotrivă, ca stimulent pentru cei care-și fac datoria și-și respectă contractul cu statul și cu societatea.
Suntem departe, chiar foarte departe de obiectivul declarat al educației incluzive. Am stat zile întregi și am dezbătut Legile educației, care oferă cadrul de implementare pentru reforma sistemului de învățământ. E un moment zero, e adevărat, care trebuie să scoată sistemul din starea de inerție și să-i oprească decăderea. Sunt însă în dezacord cu ideea că adoptarea Legilor educației este un moment istoric și sper ca festivismul nejustificat să se oprească la limita bunului simț. Momentul istoric va fi acela în care vom oferi real fiecărui copil o șansă echitabilă de a merge la școala, de a învăța și de a-și dezvolta competențele de care are nevoie în viață!