Putem transforma copiii supradotaţi în genii?

0
163

*Cristian SABĂU

Din când în când, între atâtea gâlcevi politice şi nereuşite de diverse tipuri (de la economice până la sportive), mai primim şi câte o veste bună. O veste de această natură este aceea că două şcoli importante din Piteşti, Colegiul Naţional Ion I.C. Brătianu şi Şcoala Gimnazială Mircea cel Bătrân, sunt partenere într-un proiect european care vine în sprijinul copiilor supradotaţi. Un proiect menit să pună în valoare o resursă neglijată de sistemele de învăţământ cu programe şcolare „nivelatoare”, supradotarea unor copii faţă de nivelul (considerat) „normal, obişnuit” de înţelegere şi de capacitatea de aplicare a unor cunoştinţe dobândite. Practic, se pune problema depăşirii unor sisteme de învăţământ care încadrează toţi absolvenţii între anumite limite de cunoştinţe şi abilităţi pentru obiectele din programa şcolară considerate ca fiind acceptabile, normale. Se caută forme şi metode de învăţământ care să stimuleze apetitul pentru descoperire şi obţinerea unor performanţe cognitive şi aplicative greu de atins cu o metodă de lucru utilizată şi consacrată, dar „una singură şi aceeaşi pentru toţi”. Cele două şcoli piteştene partenere în proiectul destinat îmbunătăţirii metodelor de lucru cu elevii supradotaţi pentru maximizarea rezultatelor ne-au trimis următorul comunicat:

„Proiectul Transformers School – Gifted Students/Happy Children este un parteneriat strategic finanţat prin programul european Erasmus+. Coordonatorul parteneriatului este Asociaţia Ifjúsági Nomád Klub Nonprofit KFT, iar Colegiul Naţional Ion I.C. Brătianu şi Şcoala Gimnazială Mircea cel Bătrân sunt partenere alături de alte şcoli şi asociaţii din Slovacia, Ungaria, România şi Spania.

Proiectul a început în toamna anului 2017, cu activităţi de pregătire şi management, şi se va încheia în toamna anului 2019. Între 16 şi 17 ianuarie 2018 a avut loc prima întâlnire transnaţională, în Budapesta, Ungaria. În luna aprilie 2018, profesorii din ţările implicate în proiect au participat la un curs de formare în educaţia copiilor supradotaţi, la Budapesta. În zilele de 6 şi 7 septembrie 2018 s-a desfăşurat a doua întâlnire transnaţională a proiectului, la Colegiul Naţional Ion C. Brătianu Piteşti. Scopul proiectului este de a identifica cele mai bune modalităţi pentru a-i sprijini pe tinerii supradotaţi astfel încât aceştia să-şi atingă potenţialul în domeniile care prezintă interes pentru ei – artă, literatură, ştiinţe, sport, ştiinţe sociale etc. – şi să-şi dezvolte inteligenţa emoţională şi abilităţile sociale. Începând din luna mai 2018, cele două şcoli din Argeş au organizat grupe de lucru cu copii supradotaţi identificaţi în şcolile lor; astfel, aproximativ 50 de copii vor lua parte la ateliere de dezvoltare a abilităţilor sociale şi emoţionale ale copiilor supradotaţi.

Pe lângă o mulţime de activităţi la nivel local, în cadrul proiectului vor avea loc cursuri de formare în Ungaria şi Spania la care vor participa profesori de la cele două şcoli argeşene, iar în luna octombrie 2018 Piteştiul va fi gazda unei activităţi de amploare din cadrul proiectului: elevi supradotaţi din Ungaria, Slovacia, România şi Spania vor participa la un eveniment internaţional de formare pe tema educaţiei pentru copii supradotaţi (în total 40 de participanţi, elevi şi cadre didactice). Acest proiect pune cele două instituţii de învăţământ argeşene şi municipiul Piteşti pe harta instituţiilor şi locurilor în care se caută soluţii, metodologii şi abordări ştiinţifice noi pentru sprijinirea copiilor supradotaţi. Astfel, prestigiul celor două instituţii, dar şi al învăţământului argeşean, va creşte prin implicarea elevilor de elită din cele două şcoli”.

Aşadar, se pare că după cercetările şi încercările de a separa educaţia şcolară în funcţie de capacităţile de asimilare ale mai multor categorii de elevi, cercetări care în alte ţări au deja câteva decenii şi au parcurs câteva stadii de testare şi implementare, şi elevii foarte dotaţi din România vor avea parte de scheme de învăţământ care să le ofere folosirea cât mai deplină a capacităţilor personale.

În acest scop, Echipa de proiect a Colegiului Naţional Ion C. Brătianu constituită din profesoarele Alina Manea (directoarea colegiului), Florica Dumitru (directoare adjunctă), Sanda Bâtan, Cristina Atanasescu şi Maria Jianu, susţinută de o importantă echipă de implementare alcătuită din 15 angajaţi ai colegiului (în cea mai mare parte profesori), a organizat – conform calendarului proiectului – întâlnirea cu partenerii din Ungaria, Slovacia şi Spania şi schimbul de informaţii în legătură cu această temă deosebit de importantă. Din informaţiile care cu amabilitate ne-au fost puse la dispoziţie se pare că întâlnirea de la Brătianu a fost un succes, toţi cei implicaţi au fost satisfăcuţi de rezultatele schimbului de experienţă. A fost – se pare – o repetiţie utilă pentru întâlnirea din octombrie la care vor participa nu numai formatorii, ci şi subiecţii formării, elevi supradotaţi din ţările implicate în program.

Este evident că numai transformând şcolile, aducându-le la zi, vom putea avea şi elevi cu performanţe notabile şi copii mai fericiţi… copii care să vină la şcoală de drag, şi nu din obligaţie. Şi mai ales să vină la şcoală cu credinţa fermă că fac ceva util pentru viaţa lor de azi, dar mai ales de mâine, poimâine… şi poate folosind metode ştiinţifice, de ultimă generaţie, vom reuşi să ne impunem la nivel mondial maxim, cine ştie?, poate vom putea crea din elevii supradotaţi adevărate genii recunoscute în diverse domenii şi – de ce nu? – onorate cu NOBELUL la care până acum n-am avut acces…

Lasa un raspuns