Povestea Trenului Regal. Cum arată și ce lideri comuniști l-au folosit

0
851

Trenul Regal are o istorie de peste nouă decenii, în acesta fiind plimbaţi doi regi ai României, dar şi lideri comunişti ca Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu.

Trenul Regal al României a fost comandat de Regele Ferdinand I al României în anul 1926 la uzinele Ernesto Breda / Construzioni Meccaniche din Milano. El a intrat în serviciul Casei Regale a României în 1928, la un an după moartea Regelui Ferdinand, potrivit turismferoviar.ro.

Trenul Regal a fost folosit pentru călătoriile din anii ’30 efectuate de Regele Carol al II-lea în diverse comunităţi din ţară şi în călătoriile din străinătate. Trenul a adus pe Regina Mamă Elena în ţară, în anul 1940, când s-a întors din exil.

Tot Trenul Regal este cel care l-a purtat pe Regele Mihai pe drumul exilului, în ianuarie 1948, la câteva zile după ce a fost forţat să abdice (30 decembrie 1947) de către liderii regimului comunist de la Bucureşti. 
Potrivit turismferoviar.ro, Trenul Regal devine tren prezidenţial până în anul 1977 când a fost înlocuit de o noua garnitură fabricată în Romania, la fabrica de vagoane Arad.

În acest tren, lideri comunişti precum Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu au purtat discuţii importante cu conducătorul URSS, Nikita Hruşciov, respectiv cu preşedintele SUA, Gerald Ford. Cu Hruşciov, Gheorghiu-Dej ar fi discutat despre trupele sovietice din România, în timp ce Nicolae Ceauşescu ar fi discutat cu Ford despre relaţiile SUA-România.    Trenul Regal a început să fie folosit, din nou, din anul 2012, după o pauză de 64 de ani, de către familia regală. Mai precis, el este folosit periodic de către principesa Margareta pentru călătorii-simbol, de Ziua Naţională.

Ceremoniile mortuare din Gara Ploieşti

Moartea suveranilor prilejuia şi ea ceremonialuri distincte, funebre, care aveau, de asemenea, strânsă legătură cu gara ploieşteană. La 16 septembrie 1914, trenul mortuar regal, transportând corpul lui Carol I, s-a oprit în gara Ploieşti, venind de la Sinaia, şi a fost întâmpinat de mii de oameni. În 1927, la moartea regelui Ferdinand, ceremonialul s-a desfăşurat după acelaşi tipic, iar în 1938, la trecerea cortegiului funerar al Reginei Maria, codul vestimentar impunea participanţilor la ceremonia de întâmpinare să aibă următoarea ţinută de doliu: bărbaţii în costum negru, frac, cravată albă, mănuşi negre, decoraţii, magistraţii în robă, ofiţerii în ţinută de front cu brasard negru, iar doamnele în rochii negre cu voal de crepe.
Salonul regal este, conform istoricilor, cel mai important vagon al trenului, dat fiind că aici au luat masa, de-a lungul timpului, regi şi preşedinţi ale marilor puteri.

Dormitorul regal două camere, pentru rege şi pentru regină, iar în vagonul demnitarilor dormeau oaspeţii. Vagoanele sunt finisate cu materiale dintre cele mai scumpe, precum piele de Cordoba, pentru scaune şi fotoliile din saloane, sau furnir de nuc şi trandafir, pentru mese.

(Sursa: Adevarul)