L-am cunoscut pe Dumitru M. Ion – scriitorul complet dar și organizatorul de instituții și evenimente culturale pe la sfârșitul mileniului II când în calitate de redactor-colaborator al RRC (Radio România Cultural) căutam subiecte interesante pentru emisiunile culturale. Nu ne-am apropiat ușor, festivalul Nopțile de Poezie de la Curtea de Argeș avea amploare și președintele său nu prea avea chef să stea de vorbă cu jurnaliștii, mai precis n-avea încredere că aceștia pricep ce se petrece pe-acolo… Pentru a stabili o punte de comunicare am fost obligat s-o chem la Curtea de Argeș pe șefa mea de atunci, Teodora Stanciu, care era foarte cunoscută și deci de ne-refuzat. A fost însă un moment (cred că la ediția 2001) când a avut nevoie de un traducător de spaniolă și atunci am reușit să găsim o platformă de înțelegere și colaborare… Apoi, pas cu pas ne-am apropiat și după vreo 2 ani de amușinare (culturală!) reciprocă, am găsit subiecte, cunoștințe și pasiuni comune. Așa că eram în relații amicale, relații care s-au întărit și prelungit până când el a părăsit lumea noastră… Nici măcar n-am putut să-l petrec pe ultimul drum, la vremea aceea eu fiind bolnav de Covid…
În perioadele de pregătire, (practic un an fără o săptămână) ne adunam de multe ori, mai întâi la mine la Pitești, mai apoi în orașul –necropolă regală Curtea de Argeș, pentru a discuta, analiza, definitiva texte pentru antologia ediției. „Vino maestre și-ți voi da salăți din Grădina Ursului”, mă ademenea la Curtea de Argeș, orașul de care nu voia să se desprindă, neam… Mai mult, câțiva ani a tot căutat să mă convingă să mă mut la Curtea de Argeș; „cum să trăiești în Pitești, oraș zgomotos, aglomerat, fără istorie și fără personalitate?”. Vorba unui alt poet, poate că simțea că “acolo la Argeș îl cunoaște Dumnezeu după nume”. În ultimii ani când i-a fost tot mai greu să se deplaseze la Pitești, îl vizitam la două-trei săptămâni și ne întâlneam la hotelul-restaurant Posada unde era client fidel și unde se bucura și de credit, dat fiind faptul că anual, pentru o săptămână asigura zeci de clienți la cazare+masă…
Dumitru M. Ion, Bio-bibliografie
**
Și pentru că viața prietenului Ion a fost centrată și determinată de poezie să menționăm volumele sale de versuri: Iadeş, E.P.L. Bucureşti, 1966; Vânătorile, E. P.L. Bucureşti, 1969; Balcanice, Editura Albatros, Bucureşti, 1970; Fals tratat de vânătoare, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1973; Culoare şi aromă (Melancolii), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1974; Orgolii, Editura Albatros, Bucureşti, 1974; Vânătorile (Selecţie, în colecţia Hyperion), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1981; Ioan Metafora, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1986; Evanghelia după Ioan Metafora, Editura Orient-Occident, Bucureşti, 1997; El Evangelio según Ioan Metafora – The Gospel After John Metaphor (ediţie bilingvă spaniolă-engleză), Editura Orient-Occident, Bucureşti, 1999; Faraonul, Editura Convorbiri literare, Iaşi, 2002.
**
Pentru aceia care nu i-au cunoscut opera poetică, dar și pentru cei care au cunoscut-o dar au uitat-o, o mostră de performanță poetică: 3 poeme de Dumitru M. Ion, poeme cu Himere, Metafore, Euritmii…
Cărările Euritmiei
Prin odăile-albastre ale Ţării de Sus
Oştiri îngereşti deretică-n zori –
Pe fereastră aruncă de la al şaptelea cat
Fragede raze:
În sunetul lor,
Printre miresme de surle mărunte
Şi speriate chindvale,
Din spuma rănită
A minţii mele răsari
Tu, Venus Iudeopterix,
Cu anemona-nflorită
Între coapse de fier.
Sunt cu mult mai frumoase
Decât liniile drepte
Ale căii fără păcate
Care duc către cer.
Un ritm senzual născoceşti:
Ochii tăi – două golfuri
Unde se joacă delfinii,
Gura ta – voluptuosul coral
Care mă cheamă să eşuez:
Laptele cald al luminii,
Cu cealaltă rupi o fărâmă
Din drojdia norului,
Cerni de pe tobă,
În ritmul ursitei,
Praful făinii –
Le pui laolaltă şi-ndelung le frămânţi
Cu unealta piciorului,
Aşezi aluatul apoi la dospit
Şi, când a crescut
Cât trupul unui copil,
Azvârli plămada cea vie
În gura cuptorului.
Tu vezi altceva rumenind
La un foc domolit
Precum al chindiei.
O, Venus Iudeopterix
Ce pâine albă vom mânca amândoi
Pe Cărările Euritmiei!
Ce dor mi se făcuse de tine, Io,
Ioan Botezătorul Ioan,
Ioan Scărarul Ioan,
Ioan Fără Ţară Ioan,
Ioan cel Groaznic Ioan,
Ioan Lumina Lumii Ioan,
Ce dor mi se făcuse de tine
Io, Ioan Metafora Io.
Mireasma maramelor morţii
Închinând-o pe treapta în care
Talpa atâtor picioare săpase
Spre mine-un Colisseum minor.
Ce dor mi se făcuse de tine, Io,
Mâna-mi urcând în văzduh a cosit
Aerul plin de urlet de fiare –
De frică-am uitat să mă port,
De spaimă murisem în mine!
Fie numele tău lăudat,
Floare cu gâtul tăiat,
Stâlp de Himeră-nghiţit,
Ochi ce-ngrozeşte-ngrozit,
Ţărână în care-i murit omorât,
Fragă a ciumei oprită în gât,
Vultur dinastic canonizat,
Fie numele tău lăudat!
Ce dor mi se făcuse de tine, Io,
Din pricina unei femei de pe drum –
Mergeam împotriva obrazului ei
Şi ea m-a cuprins blestemând:
– Te sărut cu gâtul întins,
Cu gâtul de spadă tăiat.
Prin vânzare să fii cumpărat!
M-aş fi lipsit chiar atunci de păcat,
În cugetul meu să rămân încuiat,
Dar Lebăda-n cer a cântat:
– Ioan Metafora, Hristos a-nviat!
Cum altora li se face urât,
Cum şi mie mi se face urât
Când fulgerul alb te hrăneşte
C-un trăsnet, Ioan Metafora, Io.
Monologul Himerei
1.
Sus, sus, bunule Scrib,
Sunt ele, uriaşele peşteri
Zidite-n divinele timpuri –
În urechile lor
De sfincşi ai abisului,
Pe eternele tronuri,
Stau nouri în formă de creier –
Cu ei ceru-ţi gândeşte
Sfâşierea de sine.
2.
De pe spinii Sophiei
Şi lunatecul lotus solar
Ce-şi cască precum înecaţii
Gura lui roză
Din noroaiele nopţii,
Date ţi-au fost călăuze:
În semnele lor ai deprins să citeşti
Punctele cardinale
Ale intrării şi ale ieşirii
Din pustia tăgadei.
3.
Deasupra izvorului Empatiei
Ostenit te apleci să te cureţi
De transhumanţele colbului;
O poftă mai mare decât suferinţa
Îţi ia oboseala cu mâna –
Îţi dă în schimb o speranţă
Soră cu Moartea:
Numele tainic al Poesiei
Ar putea fi chiar numele tău!
4.
În apele minţii:
Pe prapurii lor de porfiră,
Aşa cum dinţii seminţelor
Sunt smulşi în eter
De firul de lună,
La fel îşi brodează şi zorii
Recolta de spice.
O, Scribule, ce mărturie
Că nu eşti singur pe lume
La utrenia imnului.
5.
Rosteşti numărul numelui
Şi-n rama iluziei
Dublul ţi-l vezi
Cu genunchiul la gură,
Ţinând în echilibru Balanţa:
Încrucişate, mâinile sale
Fac semnu-armoniei.
6.
Pe altul, în leagănul fără picioare,
Plânge Simbolul.
Scoţi de la piept o tăbliţă de lut,
În două o frângi
Ca pe-o bucată de pâine,
Fericit că ai cu cine-mpărţi
Monologul Himerei:
7.
– Eu sunt Tu, îi şopteşti
Prin sita luminii.
– Tu sunt Eu, îţi răspunde
Prin hăţişul de raze.
– Tu eşti El, te încumeţi să-ntrebi
Căutând pe furiş să-i descoperi în palme
Cuneiformele jertfei.
Dar nimeni nu-ţi mai răspunde –
Te trezeşti urcând pe Vârful Omul
Cu mâinile-ntinse în vânt.
**
DUMITRU M. ION – Omul-Instituție
Am cunoscut (și încă mai cunosc) Oameni-Instituție, oameni care au creat intituții și zeci de evenimente culturale de marcă, de talie mondială. L-am cunoscut și apreciat pe omul de cultură Ovidiu Cornea care a creat festivalul de teatru clasic la Arad, pe maeștrii Emil Boroghină și Constantin Chiriac creatori ai unor mari festivaluri de teatru la Sibiu și Craiova. Chiar și în Argeș am mai avut un Om-Instituție în persoana profesorului Gheorghe Gomoiu care pe durata câtorva decenii aproape că s-a confundat cu Festivalul Coral D.G. Kiriac. Din păcate, după dispariția sa…
Pentru un sfert de veac de Nopți de Poezie de la Curtea de Argeș, Dumitru M. Ion, artizanul principal al evenimentului merită stima și recunoștința nu doar a argeșenilor ci a tuturor românilor. Nu este o exagerare, pentru că la început de mileniu III, România se putea lăuda doar cu singur mare festival: Festivalul George Enescu. Dar acesta era un festival pentru organizarea căruia se cheltuiau mulți bani și pentru care lucrau sute de oameni avea deja o istorie de câteva decenii. „Festivalul lui Dumitru și al Carolinei” a pornit de la un teren viran pe care munca organizatorilor și talentul participanților l-a transformat în poezie. De-a lungul unui sfert de secol la Curtea de Argeș au poposit poeți din toată lumea din Japonia și Australia până în Canada și Chile, s-a prezentat poezie în zeci de limbi. Întorși acasă, mulți poeți au prezentat în publicații orașul Curtea de Argeș cu istoria sa, pitorescul zonei Argeșului și mai ales cu poezia românească. În doar câțiva ani festivalul argeșean a intrat conștiința publicului amator de poezie din întreaga lume, iar în preferințele specialiștilor a intrat în TOP5 alături de mari festivaluri de poezie din lume ca Medellin, Las Pamas, Struga… Dar mai ales festivalul a atras atenția asupra orașului organizator și asupra culturii române atât cea scrisă cât și asupra culturii populare. Prin dispariția poetului Dumitru M. Ion, Curtea de Argeș a pierdut un vector al propulsării culturii locului în lume. Poate că membrii Fundației Orient-Occident (foarte frumos nume, care dezvăluie și intențiile de apropiere culturală) și mai ales vice-președintele festivalului, poeta Carolina Ilica vor găsi resurse fizice și materiale pentru a reporni festivalul, pentru care Dumitru M. Ion a lucrat până la ultima suflare. Și nu este o figură de stil este a fost realitatea cruntă a bolii cu care s-a luptat Dumitru M. Ion, care era dependent de două aparate de oxigen, situate de o parte și de alta a camerei în care dormea și lucra. De la pat la masa de lucru avea de parcurs vreo 6-7 metri, care pentru el în ultimul an erau ca o cursă de 10.000m… Împuținat fizic cu vreo 6 coaste rupte, ajungea epuizat și trebuia să se odihnească. Uneori nici nu putea vorbi, nu putea răspunde la telefon.
Acest om a ars pentru poezia românească și pentru orașul pe care l-a iubit, Curtea de Argeș. Acest om, cetățean de onoare al orașului pe care l-a iubit, merită un omagiu vizibil în marmură sau bronz, sub forma unui bust. În acest sens o inițiativă cetățenească (sub forma colectării fondurilor necesare) a fost demarată. Mai trebuie ca și autoritățile locale să-și facă partea ce le revine. Sperăm să vedem cât mai repede un bust al poetului DUMITRU M. ION în orașul de care n-a vrut să se despartă niciodată!