Bătălia pentru Figaro
Figaro din „Nunta…”
Deşi mai mulţi nobili cu vederi liberale insistau ca regele să-şi dea acordul pentru prezentarea publică a piesei lui Beaumarchais, Ludovic al XVI-lea, după ce a organizat o lectură în particular, apoi o vizionare privată, a decretat că „piesa se va juca doar după căderea Bastiliei”. Ei bine, s-a înşelat! Piesa s-a jucat cu 6 ani înainte de dărâmarea temutei temniţe. Regina Maria-Antoaneta (pentru prieteni, Toinette) şi gaşca mov de fete vesele de la curte (contese, vicontese, ducese, marchize care pentru a se amuza zgândărindu-l pe molâul Ludovic al XVI-lea îşi săpau cu hazlie inconştienţă propria groapă) au împins înainte literatura bună şi arta (cu ceva tendinţe) încurajând chiar (o timidă tentativă de) critică socială.
Ce-i drept, regele şi-a luat ca măsură de precauţie perierea fragmentelor contondente ale operei de către câţiva cenzori de încredere, foarte atenţi la aspecte sensibile. Atunci când lui Ludovic al XVI-lea i s-a „raportat” că zeloşii şi pricepuţii săi cenzori tăiaseră în carne vie din textul lui Beaumarchais şi că – numericeşte vorbind – fuseseră suprimate 53 de pasaje, adică în total 2022 de cuvinte, regele a răsuflat uşurat. Şi, foarte încântat, a sperat că, dacă cenzorii au tăiat toate acele aluzii politice şi dialogurile incisive, piesa îşi va pierde din impact şi va cădea… „Da, va cădea, dar de vreo sută de ori la rând!”, i-a replicat cu umor un ministru, semn că regele avea (şi) miniştri clarvăzători… Iar profeţia ministrului hâtru aproape că s-a adeverit: în primul an piesa a fost jucată, adică „a căzut” doar de 67 de ori!
Argument regizoral
*Mihai LUNGEANU
Costumele unei epoci „teatrale” mai degrabă decât exact istorice vor colora o permanentă şi alertă mişcare a personajelor implicate (intrări şi ieşiri, apariţii şi dispariţii, treceri şi prezenţe, construite pentru a ilustra permanenta stare de neîncredere şi de suspiciune, de pândă şi de ascultare, de urmărire şi de supraveghere pe care o conduce, discret, „din umbră” don Basile, dar pe care o practică toată lumea). Muzica inspirată de temele conflictuale (dar şi de culoarea personajelor principale) va puncta şi dezvolta (printr-o repetată trimitere la cunoscuta arie a lui Figaro) surprizele care se înlănţuie fără încetare, spre menţinerea interesului spectatorului prins între jocul de oglinzi ale propriilor sale demascări morale şi satira fără drept de apel proferată în numele celor slabi de către un Figaro puternic, chiar dacă supus şi el greşelii, abil („şmecher”), chiar dacă iubind dreptatea şi onestitatea, îndrăgostit real, chiar dacă (sau tocmai pentru că) se dovedeşte un fin cunoscător al firii umane. Introducerea în spectacol a personajului Beaumarchais, care îşi construieşte personajul Figaro „la vedere” povestindu-i biografia plină de evenimente reale (am spune azi „mediatice”), îşi propune să lege cei doi timpi istorici într-o atitudine generală de înţelegere a unei experienţe de viaţă exemplară şi a unei istorii inconfortabile, care se repetă spre dezamăgirea tuturor. Dar, cum spune Beaumarchais despre Figaro (sau poate chiar despre el însuşi), „Ce ciudate-nlănţuiri de fapte!… Şi cum de i s-au întâmplat tocmai lui toate astea?… Şi de ce tocmai astea şi nu altele?… Şi cine i le-a hărăzit?… Plecat fără să ştie pe-un drum pe care îl va părăsi fără să vrea, l-a străbătut cu patimă, însetat de viaţă şi de plăcerile ei… ambiţios din mândrie… harnic de nevoie… şi leneş din plăcere! A văzut de toate, a făcut de toate, a trecut prin toate… Cât a fost sărac, l-au dispreţuit… Când a fost deştept, l-au urât… Acum, că are şi soţie frumoasă, şi avere… toţi vor dori să-i devină prieteni… Asta atât timp cât nu vor uita… că are şi nevastă… şi bani!… E aşa de plăcut să fii iubit pentru tine însuţi!… Şi să nu uitaţi: în Franţa, totul se sfârşeşte prin cântec”…
De fapt ce se întâmplă pe-acolo, pe la Aguas Frescas?
(Fapte din umbră… din umbra castanilor umbroşi)
Personajele de la Aguas Frescas aduse pe scena de la Nottara
Alexandru Repan este Beaumarchais. Un Beaumarchais care-i întâmpină pe spectatori încă din hol rostindu-şi monologul pe ecrane mari. Cum s-ar zice, familiarizează publicul cu atmosfera… Beaumarchais-Repan îl creează pe Figaro aşa cum Domnul l-a creat pe Adam, pornind de la mai nimic şi adăugând – în rate – câte ceva: o haină, un gând, un surâs, un citat dintr-un ziar, o amintire răzleaţă, o secvenţă de existenţă. Alexandru Repan demonstrează cu eleganţă şi umor cum se poate transforma un simplu manechin într-unul dintre cele mai iubite personaje ale dramaturgiei universale.
Ioana Calotă este în Suzanne nu doar logodnica lui Figaro aflată în preziua nunţii, dar şi obiect al dorinţelor carnale ale lui Almaviva, Bartholo, Cherubin – o fată frumoasă aflată într-o poziţie ingrată. Ca un soi de omagiu fizic adus frumuseţii şi feminităţii sale debordante, ochii tuturor bărbaţilor aflaţi în preajmă o „scanează” şi palmele lor tind să o mai „parcurgă” pe ici, pe colo, pe colo… Ca un soi de omagiu fizic pe care frumoasa Suzanne nu-l descurajează pentru că o ajută să-şi îndeplinească sarcinile de serviciu. Sarcini dificile pentru că fişa postului îi cere să-i fie devotată contesei, chiar şi turnându-l pe contele mult prea insistent… N-are încotro, trebuie să-l respingă pe conte cu fermitate îmbinată cu delicateţe (că doar patronu-i patron!), pe Cherubin (mai cu aplomb), pe Bartholo (foarte ferm) şi să mai şi menajeze sensibilitatea posesivă a lui Figaro. Mai pricepută-n cele casnice şi având mai multă informaţie despre intenţiile à long (et à court) terme ale contelui, încearcă să-i deschidă ochii logodnicului că patul (care nu este din epoca mobilei modulare IKEA) aşezat într-un fel de SAS, de ecluză între dormitoarele contelui şi contesei, este un cadou otrăvit, fiind mult prea lesne de „accesat”. E clar că nu-i este uşor, dar cu drăgălăşenie şi diplomaţie (specific) feminină, Ioana Calotă nu numai că reuşeşte să câştige pe toate fronturile, dar prin aplombul şi verva sa şi prin jocul de-a şoarecele şi pisica cu contele, joc în care rolurile se schimbă pe nesimţite, dinamizează spectacolul, îi dă ritm… Şi dacă temperatura şi ritmul cardiac i se ridică din cauza unor mângâieri febrile (şi cam stângace) ale lui Figaro, are la îndemână evantaiul care, mânuit cu pricepere, funcţionează ca un adevărat ventilator, ajutând la răcorire locală, adică pe ici, pe colo…
Dani Popescu face cu eleganţă un Conte de Almaviva care după 3 ani de mariaj vrea să spargă monotonia instalată deja în cuplu. Este iubăreţ, posesiv (cu înclinaţii de despotism sexual), pus pe şotii amoroase, cu schimbări de dispoziţie dificil de anticipat, aflat într-o stare mereu tranzitorie practic impredictibilă, potrivit feed-back-ului vreunui demers epistolar amoros… Nu-şi pierde timpul cu fleacuri morale sau juridice, îşi permite să încline până şi balanţa justiţiei spre a-şi satisface interesele erotico-sexuale sau – să zicem aşa – vreun ce capriţ… Înclinaţia spre aventuri amoroase îl transformă pe Almaviva într-un soi de Cherubin mai matur, mai rafinat şi ceva mai experimentat… Contele Almaviva o vrea pe Suzanne pentru a-şi satisface printr-o faptă programată „sub castanii cei umbroşi” atât Egoul, cât şi Libidoul şi nu concepe că ceva sau cineva i-ar putea dejuca planurile concretizate în diverse inginerii sentimental-epistolare, condamnabile „manigancerii” sau chiar şi mici şantaje financiare. Almaviva este nu doar un mare senior, ci şi un mare ipocrit (poate că aceste calităţi sunt complementare), dar un mic merit tot are. Dacă ni-l amintim pe moralistul La Rochefoucauld şi panseul său „L’hypocrisie est un hommage que le vice rend à la vertu” („Ipocrizia este omagiul pe care viciul îl aduce virtuţii”), recunoaşterea cu fair-play a înfrângerii îi aduce preţuirea spectatorului.
În varianta pe care o propune Mihai Lungeanu, deşi nunta este a lui Figaro, Almaviva-Dani Popescu este motorul acţiunii; el este cel care vrea ceva (nu spui ce!) de la Suzanne şi, pentru a obţine acel ceva (iarăşi nu spui ce…), nu precupeţeşte niciun efort, este în stare să pună la cale orice cabală, da’ ce nu face omu’ pentru… amooor!
Isabela Neamţu, actualmente contesă de Almaviva (fostă Rosina în „Bărbierul…”), pentru cât e de frumoasă este şi (cam neînţeles de iute) neglijată. Atentă cu onoarea, dar măgulită de atenţiile pajului mult mai tânăr, sensibilă la avansuri, dispusă la acel amour courtois şi poate mai accesibilă decât ar părea la prima vedere… E clar că bietul Cherubin ispăşeşte „avansarea”… Că avansurile lui Cherubin sunt (cu ceva reticenţă) bine primite, că doamna contesă poate promite ceva mai mult în materie de apropiere fizică în viitor par să fie premise sigure, demonstrabile în a treia parte a trilogiei. Am putea spune că „Nunta lui Figaro” are şi o tentă feministă, parteneriatul tactic al duetului feminin contesă-cameristă prin manevre (sau tertipuri?) tipic feminine (vezi schimbarea toaletelor) reuşeşte să dejoace planurile prădătorului sexual Almaviva. Poate că aşa o fi început mişcarea feministă…
Ada Navrot – Marcelline este menajera de succes a doctorului Bartholo transformată din concubină în nevastă cu acte în regulă şi fericita mamă a regăsitului fiu Figaro (şi salvată de la un posibil incest à la Iocasta). Este posesoare a unei biografii agitate şi nu tocmai virtuoase (eeei, tinereţea şi credulitatea…) la care a obligat-o contextul social şi familial. În termeni juridici, Marcelline, „partea vătămată” în procesul cu Figaro, se dovedeşte a fi fost cu ani în urmă „partea vătămătoare”. Adeptă a preceptului „fii frumoasă dacă poţi, fii cuminte dacă vrei, dar, cu orice preţ, fii respectată!”, încearcă să-şi mai dreagă biografia care scârţâie la capitolul respectabilitate şi – caz rar – chiar reuşeşte! În speţa sa, un proces pe jumătate pierdut înseamnă un fiu (pe de-a-ntregul) câştigat şi un amant de cursă lungă convertit în soţ nou-nouţ… La atari succese, o mică gâlceavă şi negocierea publică nici că se mai pun la socoteală…
Cristian Şofron este doctorul Bartholo, fost tutore al Rosinei (în „Bărbierul din Sevilla”), pe-atunci perdant în confruntarea cu Almaviva pentru mâna pupilei sale, acum un simpatic concurent în tentativa de a pune mâna pe banii lui Figaro. Se-alege totuşi – ca premiu de consolare – cu ceva: intră în legalitate civilă dobândind dintr-o singură ceremonie (şi evidemment cam à contrecoeur) şi nevastă, şi fiu… şi chiar dacă nu părea să aibă trebuinţă de aşa ceva – cu mici şi comprehensibile accese de furie generate de revanşa ratată – acceptă situaţia cu înţeleaptă resemnare şi vădit amuzament.
Ion Haiduc este graţiosul şi armoniosul Bazile, profesorul de muzică al contesei, binevoitorul purtător de mesaje şi un mentor (păgubos!) de care cu drag te-ai lipsi dacă-ai putea. Numai că nu se poate lipsi intriga, don Bazile fiind o verigă importantă în inventarea şi colportarea ţesăturii de scorneli şi urzeli. Şi mai este şi o adevărată staţie de supraveghere a mişcărilor celorlalţi şi o foarte cuprinzătoare bază de date mobilă…
Cristian Nicolaie – Antonio, grădinarul aproape permanent într-o avansată stare de euforie etilică (că doar grădinăritul e muncă grea, cere ceva susţinere alcoolică), este indispensabil întreţinerii în bune condiţii a straturilor cu micşunele, pune mult suflet în cultivarea spaţiului verde, este înţelegător în ceea ce priveşte relaţiile sau „impulsurile tinereşti” ale contelui (chiar dacă obiectul impulsului este propria fiică Fanchette). Şi mai şi intervine – cu ingenuitate dezarmantă – în momente importante încurcând şi mai mult iţele şi-aşa destul de încurcate.
Filip Ristovski este Don Gusman Brid’Oison, locotenentul reşedinţei şi judecător reprezentând exact opacitatea „instituţiilor” şi incapacitatea de a judeca. Dar şi atitudinea aproape soldăţească de executare a indicaţiilor venite de sus (în cazul nostru de la contele interesat în deznodământ), recunoscând „speţele” înainte de a fi prezentate şi cântărind rapid şi cu muuultă grijă (şi destulă experienţă) FORMAAA… ca fundament al justiţiei! Şi dacă justiţia e oarbă (sau – cel puţin – foarte, foarte mioapă), reprezentanţii săi au simţul pipăitului foarte dezvoltat şi sunt capabili să cântărească cu uşurinţă „argumentele” mitei pentru dreptate… O activitate desfăşurată cu nonşalanţă şi ştiinţă a comportamentului „specific” cunoscătorilor… FORMEI.
Mihaela Subţirică este Fanchette, fiica apetisantă a grădinarului Antonio, jună-jună, da’ introdusă într-ale vieţii, nu prea atentă la secrete (atât cele proprii, dar mai ales ale altora cu oarece ranguri nobiliare), dispusă să-şi implice farmecele fizice pentru rezolvarea unor situaţii mai complicate. Pentru convingerea (sau măcar ameţirea) interlocutorului este gata să pună la bătaie toate înzestrările naturale de care dispune dacă „foncţia” aşa o cere.
Vlad Gălăţianu – Pedrille, de „profesie” hăitaş, este mai mult un curier de încredere aflat mai tot timpul în criză de timp. Serviciul lui în slujba contelui este practic o fugă continuă, aşadar atât de solicitant încât – ce să facă? – mai renunţă la căutarea logicii propriilor acţiuni.
Cei doi valeţi, adică Freddy Paraschiv şi Cristian Baboș, precum şi cele două fete, adică Diana Cîmpeanu şi Ionela Bahnaru, intervin când trebuie (şi cum trebuie) la evenimente-ceremonii, completând o echipă actoricească bine armonizată care evoluează spre binele textului şi al spectatorului. Şi merită toată lauda pentru că în acest Figaro valeţii şi fetele mai „joacă şi pe alte posturi” (care maşinist, care sufleor etc.).
Spectacolul lui Mihai Lungeanu într-o versiune română up-datată de regizor este coerent şi cu textul lui Beaumarchais, şi cu atmosfera socială actuală, fiecare actor din distribuţie îşi subliniază atât cât trebuie personajul, dar fără a aluneca în stridenţe individualiste, atitudine care sper să persiste à la longue…
Niciun ingredient generator de veselie nu lipseşte: publicul se distrează copios la savuroasa scenă a fotoliului cu Cherubin ascuns şi găsit sau la cea a dressing-ului (din acea epocă!) capabil să „oculteze” intruşi şi să stârnească mânia distructivă a contelui.
Scenografia lui Victor Diaconu, simplă, dar eficientă, capabilă în a sugera diverse spaţii, şi foarte frumoasele costume ale Lilianei Cenean servesc perfect ideea regizorală, aduc pe scenă parfumul indecent al epocii de amurg vesel a marii nobilimi. Muzica lui Tibor Cári cu accent pe tema rossiniană a cavatinei (care umblă – cred – la subliminalul spectatorului) şi coregrafia semnată de Mălina Andrei închid armonios cercul unui spectacol cu o piesă clasică prezentată modern cum se aşteaptă spectatorii acestui (încă) început de mileniu III. Un spectacol cum n-au fost prea multe pe scenele bucureştene, cel puţin în acest început de mileniu III şi mai ales în vremea pandemiei. Din cele relatate se vede că mi-a plăcut spectacolul (cel puţin cât actorilor care au muşcat din roluri cu multă poftă) şi-l recomand călduros. Spectacolul este antrenant, acaparant (pe alocuri chiar seducător!), minunate premise pentru o revizionare. Mărturisesc, eu l-am văzut de trei ori: în octombrie 2019, în 29 ianuarie 2020 şi 3 mai 2021, adică pe parcursul a vreo 20 de luni şi, în ciuda piedicilor puse de situaţia sanitară, spectacolul s-a legat tot mai bine, a crescut…
Acest FIGARO este un spectacol comico-filozofic dintr-o tipologie mai aparte pe care teatrul îl poate agăţa în panoplia cu succese, un comic spumos, un comic de care echipa s-a achitat cu multă seriozitate (şi aplicăţiune umoristică ar spune un simpatic personaj caragialian).
Actorii de la Nottara promit că la fiecare reprezentaţie spectatorii vor experimenta pe baza acelei „O zi de pomină” beaumarchairiene (sau poate beaumarcheilleuse că sună mai simpatic, având rezonanţă de imn revoluţionar) o seară de încântare pe care s-o tot pomenească! Mai mult nici c-am putea dori…
*Cristian SABĂU