(După un an am constatat că) În Gara Iaşi, dezastrul managerial se desăvârşeşte

0
98

*Cristian SABĂU

Trecând prin Iaşi în urmă cu un an (septembrie 2017) şi având bagaje multe, deşi aveam la dispoziţie vreo 6 ore pentru a mă plimba prin capitala culturală a ţării (cum – cu oarece acoperire în fapte – se pretinde dulcele târg moldav), am fost obligat să rămân la McDo-ul din piaţa gării, pentru simplul motiv că oficiul de bagaje închidea la ora 20.00. Aşa că am avut timp să încerc să pricep ce se întâmplă în Gara Iaşi. Cele constatate m-au enervat foarte tare şi am scris articolul pe care-l citez integral:

<<Călătorii – victime ale „managementului performant” din Gara Iaşi

Mi s-a întâmplat de mai multe ori să vin din Republica Moldova şi să recurg, pentru tronsonul românesc de drum Iaşi-Bucureşti-Piteşti, la cel mai economic, mai sigur şi mai ecologic sistem de transport: transportul pe şină. Şi pot să spun că, cel puţin în ultimii doi ani, calea ferată, aşa cum e sabotată de mai toţi miniştrii (Boagiu, Mitrea, Orban, printre alţii, dar mai ales Băsescu) şi directorii incompetenţi şi hoţi (trăiască celebrul Nicolaiciuc, vopsit de justiţia română în culorile omului foarte cinstit!), mi-a satisfăcut cerinţele, ce-i drept defel exagerate.

Aşa s-a întâmplat până când duminică, 3 septembrie, pe la ora 17.00, deoarece aveam tren spre Bucureşti pe la 23.30, aveam la dispoziţie vreo 6 ore să hoinăresc prin Iaşi, să văd ce mai este pe la cel mai frumos Mall din ţară, poate să văd un film, poate să mănânc o pizza… Ei, frumoase (şi culturale) planuri… Numai că, pentru a putea să le îndeplinesc, condiţia „sine qua BA” era să-mi las pentru vreo 5 ore bagajul (mult, mare şi greu) la oficiul de bagaje. Adică aşa cum am procedat în alte ocazii.

M-am îndreptat cu tot calabalâcul spre oficiul de bagaje şi cu gândul că vreo câteva ore scap de el şi, „liber de bagaje”, voi putea să mă deplasez uşooor în centrul oraşului.

Şi de-aici încep surprizele. NEPLĂCUTE! Pe oficiul de bagaje scria clar, să se vadă de la o poştă, „BAGAJE DE MÂNĂ 06-20”!! Poftim? Cum adică „06-20” când sunt destule trenuri noaptea? Dar asta e, programul este up-datat pentru că… oficiul de bagaje s-a privatizat! Adică (încă) una din privatizările alea care vin în folosul cetăţeanului, după cum ne tot toacă înţelepţii capitalismului de ultimă generaţie. Şi chiar vin în folosul cetăţeanului! Al cetăţeanului care a „privatizat” oficiul de bagaje din Gara Iaşi. Se vede clar şi cum a fost adaptat cerinţelor „cetăţeanului” programul, cu un scris de şcolar aproape repetent la caligrafie… Nevenindu-mi să cred, l-am întrebat pe „cetăţeanul bagajist” (nu spun de ce etnie ca să nu se creadă că-s rasist): „Cred că-i o glumă, nu se poate aşa ceva, numai până la ora 8? Şi dup-aia?”. La care cetăţeanul mi-a răspuns cu aplombul tinereţii şi etniei: „Ce, domnu’, nu-ţi ajunge că stau aicea paişpe ore?”. „Nu, nu-mi ajunge, cineva trebuie să fie aici 24 de ore… cum era până mai acum vreun an… ştie şeful staţiei care-i programul la bagaje?” „Da’ ce, crezi că-s de capu’ meu aicea, sigur că ştie!”

Cam ăsta a fost dialogu’ cu bagajistu’ a cărui etnie n-o dezvălui, dar poate cine vrea să-l (re)cunoască dacă lasă bagaje în Gara Iaşi – atenţie! – numai între 06 şi 20!!

Nerevenindu-mi din uluiala produsă de programul scurt de la bagajele gării ieşene, m-am dus să mă desluşesc pe la mai-marii staţiei. Şi, cum am văzut scris mare „RELAȚII CU PUBLICUL” (şi ceva mai mic „Public Relations”), am zis gata, acolo-i de mine şi m-am şi năpustit spre uşa aia! Care uşă, din păcate, la ora 17.30 era închisă (demuuult!) pentru că programul la „relaţionist” era şi mai năucitor decât la „bagajist”: numai de la 6.00 la 14.00. Da’ ce, îi poate trece cuiva prin cap că-n Gara Iaşi ar mai fi public şi după ora 14.00? Nicidecum!

Am mai încercat (fără prea mari speranţe) uşa şefului staţiei, bineînţeles închisă la acel moment. Şi m-am bucurat foarte mult că n-am vreun handicap locomotor care să mă ţintuiască în căruciorul cu rotile, pentru că uşa toaletei pentru persoane cu nevoi speciale, nuuu!, nu era închisă cum ar putea crede un cititor răuvoitor, nuuu! Era de-a dreptul BLOCATĂ cu o pubelă de gunoi! Ei aşa DA, cine poate susţine că în Gara Iaşi nu există o anumită „logică” a bunei relaţii cu publicul călător? Eu în niciun caz NUUU!

Silit de bagajist, de relaţionist şi de şef să rămân în zona gării aproape 6 ore, am fost obligat să intru unde nu-mi place: la McDonald’s. Acolo, la arcurile aurite şi consumând junkfood, mi-am dat totuşi seama de ceva. Mai-marii Gării Iaşi, dar mai ales bagajistul trebuie precis că sunt plătiţi de McDo. Pentru că acolo la McDo erau o groază de călători cu bagaje care, ca şi mine, neavând un oficiu de bagaje „valid” în gară, erau obligaţi să adaste pe la McDo, să consume junkfood, să se îngraşe şi să plătească mai mult! Cum s-ar zice, trăiască teoria conspiraţionistă!

Aştept totuşi ca oficiul de bagaje din Gara Iaşi să intre în programul normal! De 24 ore/zi! Clar?!>>

***

Eeei, se vede că nu degeaba am aşteptat un an, ceva s-a schimbat în Gara Iaşi! Numai că, potrivit acelei amare constatări, „situaţia s-a îmbunătăţit din ce în ce mai rău”!

Mai precis, dacă anul trecut nu v-aţi mulţumit că oficiul de bagaje era deschis între 6.00 şi 20.00, anul ăsta, acelaşi oficiu este deschis DOAR între 6.00 şi 18.00, adică cu două ore mai puţin decât anul trecut. Şi asta în condiţiile în care pe tot parcursul serii şi nopţii în gară sosesc şi pleacă trenuri. Ei, şi?! Călătorii să nu-şi care cu ei prea multe bagaje!

Faţă de anul trecut, ceva deci s-a schimbat, în rău… În rest, aceeaşi stare de decrepitudine, păcat de clădirea care a fost renovată şi arată bine… doar în timpul zilei!! Pentru că noaptea iluminatul peronului principal (linia 1) este făcut după principiul „doar cât să nu-ţi bagi degetele-n ochi” şi să se mai zărească câte ceva, de exemplu trenul care soseşte. Altfel spus, doar vreo 60% dintre lămpile de peron erau aprinse şi lăsau impresia iluminatului unui biet orăşel de provincie, în timp ce, cum ieşi din gară, chiar piaţa gării este iluminată aproape ca ziua…

Este foarte grav faptul că o gară ca aceea din capitala Moldovei este lăsată în voia unor „întreprinzători” inconştienţi pe care nu numai că nimeni nu-i verifică, dar pare că cineva îi şi încurajează! Caligrafia de pe orarul oficiului de bagaje vorbeşte de la sine despre nivelul de şcolarizare al personalului folosit de întreprinzătorul privat! Şi dacă ceva funcţionează cât de cât în regim privat, este toaleta situată undeva la capătul peronului în care, pentru doar 1,50 lei (pentru care primeşti bon!), poţi să-ţi satisfaci anumite nevoi fiziologice… E adevărat că dezinfectarea se face la nivelul cazărmilor din anii 60’-70’, cu clor din belşug…

Cam în halul ăsta se găseşte Gara Iaşi în septembrie 2018, mai rău decât în 2017… dar poate – vorba unui banc sinistru – mai bine decât în 2019!! Şi pentru că nu-mi fac iluzii că s-ar schimba ceva (în condiţiile în care biroul de Relaţii cu publicul al gării închide, ca şi anul trecut, tot la ora 14.00, obositoare trebuie să fie acea activitate!!!), vă sfătuiesc s-o ocoliţi!!! Aşadar, îndemnul desprins din cele văzute şi relatate ar fi: călătorule cu trenul, alege-ţi alt traseu, fereşte-te de Gara Iaşi!! Pentru binele tău!!

Lasa un raspuns