Despre cum poate creşte preţul unei sticle de vin cu aproape 15 bani/metru

0
76
Minuni ale economiei de piaţă la LIDL (din str. Războieni) sau…

Despre cum poate creşte preţul unei sticle de vin cu aproape 15 bani/metru

*Cristian SABĂU

Karl Marx cel atât de hulit, care în multe ţări este recitit (aşteptându-se din partea lui răspunsuri valide la tâmpeniile făcute de ultraliberalismul deşănţat practicat azi), ar putea fi foarte mirat de viteza fantastică de creştere a preţului unei mărfi în doar câteva secunde sau pe parcursul unui „drum” de (cel mult) 20 de metri. În întreaga sa teorie n-ar putea găsi explicaţii logice pentru explozia preţului unei mărfi căreia nu i-a crescut nici valoarea, nici valoarea de întrebuinţare. Semn clar că moşu’ Marx nu ar face faţă provocării lansate de febrilitatea şi fragilitatea unei pieţe pe care el o considera ca situându-se – în general – pe un palier stabilit în comun de geografia, tehnologia şi economia unui spaţiu economic, de constantele logice şi legice ale relaţiei cerere-ofertă. Chestii ale trecutului, dear Karl, noi cei de-acum judecăm altfel!

Dar ce să-i faci, moşului Karl nu i-a fost dat să treacă pe la magazinul LIDL din str. Războieni acum vreo lună (4 iunie, mai exact) şi să achiziţioneze – aşa, din curiozitate şi pohtă – o sticlă de vin spaniol de Valdepeñas. Curat chilipir, pentru că în acea luminată dată butelia era la supraofertă cu doar 7 lei, şi nu cu 9,99 lei cum era preţul curent (nu corrrect, că nu se plăteşte nici măcar transportul sticlei din Spania până la noi, în Piteşti!!). Curat chilipir, aşa că am profitat din plin, am luat sticla şi alte articole, am achitat şi am plecat… Acasă am constatat că socoteala de la stand nu este ca aceea de la casă şi că, de fapt, am achitat preţul acela neredus, adică exact 9,99 lei.

O adevărată minune a economiei de piaţă ultra-neo-liberale care explică explozia preţurilor pe nebăgatelea de seamă. Mai precis, parcurgând cei vreo 20 de metri de la stand la casă, preţul a explodat cu 2,99 lei. Altfel spus (socotit!), 2,99:20=0,1495 lei/m. În cuvinte simple, la fiecare metru parcurs preţul buteliei de vin spaniol a crescut cu aproape 15 bani!

Ei, asta da minune a economiei de piaţă de tipul hocus-pocus-preţus, să tot crezi în reducerile de preţ practicate de lanţurile de magazine.

Mai mult, nu ştiu de ce, când am verificat bonul mi-am adus aminte că şi salata de cartofi pe care am achiziţionat-o era în acea memorabilă zi de 4 iunie „la ofertă” cu o reducere de preţ serioasă. Dar, deoarece nu am documente pentru acel articol, nu pot garanta. Sper că o vor face organele OPC care vor citi prezenta consemnare…

Aş putea spune că, dacă ceva nu tolerez, asta este toleranţa cetăţeanului-consumator-cumpărător la păcălelile marilor lanţuri de magazine (cărora le recunosc meritele de prezentare elegantă şi igienică a „ofertelor”). Cu vreo 3-4 ani în urmă, magazinul Kaufland-Găvana le transmitea clienţilor o reclamă frumoasă (şi poate cam des) repetată de genul „Dacă veţi aştepta mai mult de 5 minute la casă, Kaufland vă oferă un bon valoric de 5 lei”. Era clar că reclama era frumoasă, dar mincinoasă, pentru că era practic imposibil de îndeplinit. Ei bine, am aşteptat, două zile la rând, o dată 11 minute, altă dată 12 minute, am solicitat bonurile valorice, au procedat la fel două alte consumatoare care stăteau în urma mea, şi Kaufland şi-a schimbat (sau şi-a adaptat) reclama, limitând-o doar la „vitrinele asistate”. Mai aproape de adevăr, aş spune…

Trăim în ţara lucrului bine făcut şi a angajărilor pe criterii de competenţă, dar mai ales a dispreţului faţă de clientul-cumpărător, disimulat într-o amabilitate de suprafaţă bine ilustrată de anunţuri de tipul „Stimaţi clienţi, am deschis pentru dvs. casa nr. 3”. Totul pentru confortul clientului, nu-i aşa?

Lasa un raspuns