Copii cu autism. Și ei pot!

0
326

         copil_cu_autism Îi privim cu milă când îi zărim pe stradă sau în parc și îi compătimim pe ai lor părinți, cei ce trebuie să îndure zi de zi faptul că au acasă copii cu autism. Da, ne-am obișnuit să vedem normalitatea într-un anume fel, iar ei, copii cu autism, nu fac parte din ea de cele mai multe ori.

Dar ce este autismul? Autismul reprezintă o tulburare de dezvoltare de natură neurobiologică ce apare fie la naștere, fie în jurul vârstei de 2 ani. Există mai multe forme ale acestei afecțiuni, de la autism tipic, până la Sindromul Asperger, sindromul Rett sau tulburări pervazive de dezvoltare (PDD), toate înregistrând deficiențe de socializare, de comunicare verbală sau nonverbală și comportamente repetitive și stereotipe. Se manifestă diferit la fiecare copil, pentru că orice copil, chiar și cel ce suferă de o asemenea afecțiune, are o personalitate individuală. Cele mai frecvente semne ce pot sugera că un copil suferă de autism sunt pierderea limbajului sau a abilităților sociale, contactul vizual redus cu cei din jurul său, atașamentul obsesiv față de o jucărie sau un obiect, activități repetitive/stereotipe (se învârte în jurul propriei axe, își flutură și își privește constant mâinile etc.), lipsa răspunsului la stimulii auditivi.

Cum îi ajută însă societatea pe ei, copii cu autism, să se integreze și să devină parte componentă a normalității? Există mai multe asociații și organizații la nivel local, național ori chiar internațional ce le susține cauza și îi ajută să își creeze o calitate mai bună a vieții, precum și o serie de grădinițe și centre speciale unde atât copiii , cât și adulții ce suferă de această afecțiune au posibilitatea să învețe, să se dezvolte în condiții cât mai normale și, de ce nu, să își amelioreze condiția. Astăzi ne vom îndrepta atenția asupra Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism-Filiala Argeș, care derulează pe parcursul acestui an școlar două proiecte destinate integrării în mediul social a persoanelor cu diferite forme de autism.

Primul proiect poartă numele “Și eu pot învăța” și vine să ajute copii cu autism să socializeze, să comunice verbal, să învețe să se joace și să se dezvolte din punct de vedere cognitiv și comportamental. Cel de-al doilea proiect, “De vorbă cu mine”, este destinat părinților cărora viața le-a dăruit un copil autist și are menirea să le ofere un suport moral și numeroase informații cu privire la creșterea copiilor cu afecțiuni neuropsihologice ca autismul. Ambele sunt susținute de Consiliul Județean Argeș și Primăria Pitești, care acordă Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism fonduri financiare necesare funcționării.

Până la acest moment, șapte copii cu autism, membri ai asociației, au fost integrați în grădinițe și scoli de masă, iar unul dintre aceștia a confirmat că și ei pot, reușind să își controleze în totalitate afecțiunea și să se încadreze în limitele normalității. Poate că vom reuși și noi, cei “normali” să învățăm de la copiii autiști că normalitatea ne include pe toți, indiferent de culoarea pielii sau preferințele politice. Sau de diagnostice ce sună neîndurător doar pe hârtie.

Redactor: Emma Radu

Lasa un raspuns