Ce se ascunde in spatele politei RCA si cum functioneaza, in realitate, sistemul bonus-malus?

0
375

Un broker RCA, cu o vasta experienta in domeniul asigurarilor, dezvaluie pe blogul personal cateva secrete bine pastrate, in ceea ce priveste plata politei RCA obligatorii.

In decurs de cativa ani, bloggerul sustine ca a avut o multime de clienti care si-au vandut sau iradiat fostul autoturism, si apoi si-au cumparat altele noi. Unii dintre acestia nu avusesera nici un accident pana in momentul respectiv, motiv pentru care, in fiecare an, plateau mai putin pentru o polita RCA obligatorie. Ceilalti, dadeau aceeasi suma de fiecare data.bonus_malus

De exemplu, un proprietar care detine un vehicul cu o vechime de 7 ani, neinregistrand nici un accident si nefiind nevoit sa ofere despagubiri, a beneficiat in tot acest timp de o reducere  din partea firmei cu care a incheiat o polita RCA obligatorie, un fel de bonus, denumit bonus-malus.

Mai mult, daca dupa 7 ani, proprietarul decide sa isi schimbe autoturismul cu unul nou, la firma unde a a avut polita RCA, acesta a beneficiat de un bonus-malus pe toata durata detinerii vehiculului. Este un semn bun. Asadar, la urmatoarele RCA-uri, omul crede ca isi va  pastra istoricul si va putea  beneficia de acest bonus si in urmatorii 8, 9 ani.

Dar, se inseala. Agentul cu care va incheia o noua polita de asigurare RCA, ii spune ca istoricul a fost resetat, ceea ce inseamna ca totul porneste de la zero. Iar proprietarul nu stie ca exista o noua norma, oficiala, data de Autoritatea de Supraveghere Financiara( ASF), responsabila cu monitorizarea asiguratorilor.

“In cazul instrainarii/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul polita_rcanou-dobandit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior”.

Cine se face responsabil pentru aceasta “gafa”? Proprietarul poate da vina pe agentul cu care a incheiat polita, pentru ca celui din urma i-ar fi convenit ca respectivul sa nu mai primeasca reduceri, ca el sa incaseze un comision mai mare.

Mai tarziu, omul se gandeste sa sune la toate firmele de asigurari, pentru ca doreste sa isi mentina clasa bonus-malus. Raspunsul acestora: nu se mai poate face nimic.

Decat sa ramana fara asigurarea masinii, proprietarul nu are incotro si va trebui sa o ia de la zero. Singurul lucru care se poate face, este sa se lanseze o petitie online, un fel de reclamatie, pentru ca cei de la Autoritatea de Supraveghere Financiara incalca drepturile consumatorilor.

In ceea ce priveste clientii care au produs daune cu vechea masina, si care au beneficiat doar de cresteri suplimentare la tariful de baza al asigurarii, atunci cand achizitioneaza un alt vehicul si pornesc de la zero, ies in avantaj, fata de cei care au condus ” cuminti.”

Cum functioneaza sistemul bonus-malus?

De exemplu, esti proaspat proprietar al unui vehicul nou. Te duci si inchei o polita de asigurare in valoare de 300 lei pe an. La scurt timp, produci un accident, iar firma de asigurari este nevoita sa plateasca despagubiri. Anul viitor, cand vei incheia o noua polita de asigurare, realizezi ca vei plati o suma cu 30% mai mare, fata de cea de anul trecut. Si tot asa, daca mai produci si alte pagube, vei plati cu pana la 80% mai mult.

In concluzie, daca vei conduce cu atentie si esti ” cuminte ” in trafic, nu vei scoate mai multi bani din buzunar pentru o polita RCA.

 

 

Lasa un raspuns